Veel besparen met GS1-label
Veel besparen met GS1-label

Fabrikanten en retailers kunnen 1 a 2 euro per pallet besparen door de invoering van het GS1-palletlabel in combinatie met het EDI-verzend-bericht, blijkt uit onderzoek van GS1 Frankrijk.

lees verder...


 
A.Schins, Albert Heijn  
 
Hyperlinks  
  
 
Retail
Supermarkten introduceren steeds vaker verzendcodes en -berichten in hun bedrijfsvoering. De unieke code, ook wel serial shipping container code (SSCC) genoemd, geeft informatie over de inhoud van bijvoorbeeld een pallet met goederen. De informatie is in de vorm van een barcode aangebracht op pallets en containers.

Elektronische verzendberichten met de code vereenvoudigen de goederenontvangst. Bij inname van pallets (bij een magazijn) is de code te scannen, waarmee de hele zending in één keer elektronisch is geboekt. Dankzij de verzendcode en het verzendbericht is de palletlading bovendien in het hele traject tussen producent en retail te traceren.

  
 
Ontwikkelingen  
In oktober 2006 spraken Albert Heijn en Metro (en toen ook nog Laurus) af hun activiteiten met elektronisch dataverkeer op elkaar af te stemmen. Zij gaan de standaard van GS1 Nederland voor (EAN-)verzendcodes, (EAN-)labels en (EDI-)verzendberichten gebruiken bij alle versproducten.

GS1 werkt bij verdere invoering van standaards in de ketens van versproducten samen met de koepel-
organisaties van supermarkten en levensmiddelen-
fabrikanten (CBL respectievelijk FNLI). Aan de basis van die standaard liggen resultaten van de activiteiten van
Frug I Com.
In maart 2007 stapt Albert Heijn voor 100 procent over op elektronische uitwisseling van data (Electronic Data Interchange, EDI). Dit kondigde de retailorganisatie aan in mei 2006 in een brief aan haar leveranciers. Concreet gaat het om digitaal bevestigen van orders, digitaal melden dat product onderweg is en digitaal factureren. AH noemt als voordelen voor het eigen bedrijf en de leveranciers een hogere betrouwbaarheid van de voorraden, een grotere snelheid van berichten, een betere traceerbaarheid en een efficiënter proces.
 
Deze ontwikkelingen bij de retail zullen een flinke impuls geven aan de introductie van de standaard voor digitale informatiestromen in de AGF-keten.
  
 
Meer weten?

Add Content...