Nieuws Artikelen | Categorieen | Zoeken | Syndicatie

Het Internet; de grote Gamechanger…. Het Internet; de grote Gamechanger….
Door frugadmin op dinsdag 25 november 2014 - 5794 x bekeken

Als er iets is wat ons leven, onze manier van communicatie met elkaar en onze manier van zakendoen heeft verandert dan is het wel het Internet. Het Internet is verworden tot een allesomvattend netwerk van communicatieapparatuur die continue met Het Net in verbinding staan. Dit betekent met iedereen en alles in de hele wereld  altijd in verbinding staan. Was enkele jaren geleden het internet vooral voor berichten sturen en informatie zoeken, nu is het dé plek waar mensen contact met elkaar zoeken, ervaringen uitwisselen en meningen verkondigen. Je kan als mens die nog opgegroeid is in het automatiseringstijdperk niet anders dan verbijsterd zijn als je hoort dat in 2016 bijna 50% van de relaties die mensen in de moderne Westerse wereld met elkaar aanknopen via het Internet tot stand komen. Of dat er al miljoenen apps zijn ontwikkeld die mensen downloaden en die, gebruik makend van het Internet, ons voorzien van nuttige informatie, lifestyle ondersteuning of  leuke gadgets. Het aantal devices is op dit moment wereldwijd al meer dan 25 miljard. Dit is, boven alles, daarom ook het tijdperk van de digitalisatie. Internet verandert ons gedrag en daarmee verandert het de wereld om ons heen.

Ook in het zakendoen is de invloed van Internet verpletterend. Complete businessmodellen gaan in een steeds hoger tempo naar de schroothoop.  De moderne online mens gaat niet meer naar een bankkantoor om daar zijn zaken te regelen, bestelt zelf kleding of elektronica in China en boekt zijn wereldreis vanaf de keukentafel.

Ieder bedrijf heeft er al mee te maken gekregen of gaat dit op korte termijn  ervaren. Dit is zeker niet altijd negatief. Er ontstaan ook weer veel nieuwe businesscases zoals AirBnB of Uber, om een paar  bekende te noemen. Om wat dichter bij huis te blijven; kijk naar de grote vlucht in maaltijdboxen of internetsupermarkten zoals Picnic.

Het is zeker niet alleen de nieuwe business die van de ontwikkelingen profiteren. Ook de reeds gevestigde orde krijgt volop kans om de uitdagingen, die er iedere dag weer ontstaan in deze snel veranderende wereld,  aan te grijpen. Maar dan moeten die wel op de  vertrekkende trein gaan springen. En snel want deze trein is geen boemeltje maar een High Speed TGV die met hoge snelheid ervandoor gaat.

Want de volgende ontwikkeling van het Internet is alweer bijna achterhaald: Het Internet der dingen ( IoT). Wat betekent dat in de aankomende internet revolutie alle apparaten om ons heen met elkaar communiceren en zichzelf aanpassen door middel van de data die zij van andere apparaten krijgen. Alles communiceert met elkaar om ons leven nog meer te veraangenamen (als je het positief wil bekijken) of in de gaten houden (als je het negatief wil zien: Big Brother) We hoeven niet te denken dat dit nog wel even duurt: het is nu al volop om ons heen en zal in een hoog tempo uitgerold worden. Voorbeelden: zelfsturende auto’s, zelfdenkende gebouwen, zelfdenkende huizen etc.

Als groenten-en fruitsector lopen we niet voorop in de ontwikkelingen en in de implementatie van nieuwe technieken. Om het positief te zeggen: we hebben geen last van de wet van de Remmende Voorsprong. Maar we moeten wel snel aan de slag. Ook onze sector zal mee moeten in de vaart der volkeren. En er zijn volop kansen: het gebruik van social media om in contact te komen met de eindgebruiker, het nog verder verkorten van de keten door slimme data oplossingen, het gebruik van Big Data om voorspellingen te doen over productkwaliteit of retailverkopen en het verbinden van data uit de gehele keten. En er komen er nog veel meer aan.

Ik ben er van overtuigd dat de groeiende impact van het Internet veel meer kansen dan bedreigingen creëert voor de Groenten-en Fruitsector. Kansen die we met beide handen  moeten aangrijpen en waar onze stichting Frug I Com en het Fresh Informationmanagement Center u perfect bij van dienst kunnen zijn. De toekomst is meer dan ooit aan gezond eten en dus aan de producten die wij telen en verhandelen. En Internet gaat ons daarbij helpen.

 

Hans van Luijk

Voorzitter FrugIcom