Nieuws Artikelen | Categorieen | Zoeken | Syndicatie

BIG, BETTER, BEST, ... BIG, BETTER, BEST, ...
Door frugadmin op donderdag 28 november 2013 - 3774 x bekeken
Intensieve maand achter de rug in New Orleans met de PMA Fresh Summit en ons eigen Frug I Com Congres er achteraan. 

De PMA Fresh Summit is een BIG gebeuren waar je weer eens geconfronteerd wordt met de enorme markt die Fresh Produce is. Maar nog meer wat een internationale markt. Hierbij valt op dat ook de meer traditionele productielanden een verdiepingsslag maken naar concepten en producten. Doosjes, Clubrassen, Kidsconcepts, .. 

Vele voorbeelden hiervan treft u aan in mijn twitter @FICHSC . Hierbij speelt crossovers maken een vernieuwende rol bijvoorbeeld de samenwerking tussen Dudafarms en Disney waarin een compleet kids concept op het grote doek wordt uitgewerkt. Dat is pas BIG THINKING. 

Tijdens de beurs was er de traditionele IFPS boardmeeting. Met de board een dag op pad geweest om een inside inzicht te krijgen in de werking van PTI. Hierbij doen ze het BETTER als in Europa. De Amemrikaanse supermarkten zetten duidelijk koers in invoering in één tracebility concept. De license-to-deliver eis van Wallmart zet de keten in beweging. Maar toch kan het BETTER denk ik. Immers men gaat maar tot op het niveau van handelseenheid (krat/doos) en niet op consumenteneenheid. In mijn visie een gemiste kans. Tot die plotselinge opmerking; ook Whoolefoods gaat PTI invoeren maar dan wel tot op consumenten niveau voor teler-connectie. 

BETTER was ook de PMA-conferentie. Als gast van PMA raak je toch onder de indruk met welke power men dat doet en ondernemers elkaar op scherp zetten. De sprekers over innovatie @sheanon en @matgshore waren inspirerend maar vooral scherp. Ook hierover leest u veel in mijn tweets @FICHSC. Kern is toch wel: innovatie is er nooit ineens, het sluipt erin en dan plots is het er vol. Denkt u maar eens aan de shopper-apps van de retail. had u hier 2 jaar geleden ooit van gehoord. Maar ook dat de consument nooit gevraagd heeft om een shopper-app maar we moeten luisteren naar de echte vragen. Ik kan bijvoorbeeld nooit een product vinden in bijvoorbeeld AH, in dit soort vragen liggen kansen.

Maar BEST was toch misschien wel onze eigen conferentie. Hier “vierden” we het 10 jarig bestaan van Frug I Com. Voorafgaand verrassend te zien hoe we hier Moore’s Law als thema hadden gekozen zonder kennis van de keynotes in New Orleans. Inspirerende sprekers laten ons zien in welk tempo de ontwikkelingen gaan. Ook op het vlak van standaardisatie. Voor meer info verwijs ik u graag naar de nieuwsitems op onze website. 

Met mijn lezing "een verse kijk op fresh" tijdens de 5e Frug I Com conferentie heb ik geprobeerd u een kijk te geven op wat de mogelijkheden zijn van de Google Glass in een AGF-omgeving. Zonder al te veel fantasie kun je door bestaande ontwikkelingen te combineren met de Glass een totaal nieuwe wereld creëren op je bedrijf. Vergelijk dit maar met de komst van de laptop of de smartphone. Het is toch ondenkbaar dat uw bedrijf nog functioneert zonder. 

Meer weten; kijk op de Congres pagina voor de presentaties.