Nieuws Artikelen | Categorieen | Zoeken | Syndicatie

 Innovatie van bedrijfsmanagementsystemen – BMS-ERP; het moet anders …… Innovatie van bedrijfsmanagementsystemen – BMS-ERP; het moet anders ……
Door frugadmin op donderdag 5 juli 2012 - 4331 x bekeken

Gaan de softwareleveranciers helpen de digitale AGF-keten te ontwikkelen?

Als ik deze BLOG schrijf kijken we weer terug op een half jaar waarin de keten stappen heeft gemaakt, zowel nationaal als internationaal, als het gaat om standaardisatie van berichtenstromen en digitalisering van papierstromen. Maar ook concludeer ik een toch zeer zorgwekkende ontwikkeling. 
 
Al meer dan een jaar wordt gewerkt aan CLIENT Export; de digitalisering van de Export-papierwinkel in AGF (en bloemen en planten). Onder druk onzerzijds is hierbij gekozen voor een aanpak waarbij dit niet alleen via een webformulier (internetaanvraag) geregeld kan worden maar ook direct middels een berichtenboek. Direct vanuit het bedrijfsmanagementsysteem van handelaar / afzetorganisatie / teler een bericht sturen en zo verklaringen aanvragen etc. Dit kan nu en is een echte besparing voor de sector. Dit in tegenstelling tot de internetaanvraag. 
 
Inmiddels is het besluit genomen dat per 1 februari alle aanvragen voor AGF Export alleen nog maar digitaal kunnen. Voor sommige gewassen moet dit zelfs al eerder. Nu zou je dan ook verwachten dat de leveranciers en softwarebedrijven van bedrijfsmanagementsystemen - ERP gaan schakelen en met standaardmodules op de markt komen om hun oplossingen te verrijken met een standaard uitwisseling met CLIENT Export. 
 
Wat schetst mijn verbazing; overal bij de AGF-klanten van de softwareleveranciers hoor ik één geluid; tja, dat berichtenboek, ik zou wel willen maar mijn leverancier zegt dat als ik dat wil ik dat dan maar moet betalen. Maar hij maakt dat dan toch voor al zijn klanten????? 
 
Ik kan begrijpen dat dergelijke wijzigingen/functionaliteiten betaald moeten worden. Wat ik echter niet begrijp is dat leveranciers dit niet als oplossing aanbieden aan hun klanten (module Client Export). Of zijn standaard ERP-pakketten geen standaard pakketten en is overal sprake van maatwerk? 
 
Anderzijds constateer ik dat er een geluid ontstaat één van de activiteiten zoals voorzien voor Frug I Com bij de oprichting in 2003 uit de kast te halen. Het organiseren van onafhankelijke gebruikersgroepen van ERP-systemen voor AGF. Dit om AGF-bedrijven samen te laten communiceren met  hun leverancier. Alhoewel dit momenteel ook gebeurt bloemen en planten land vind ik dit het paard achter de wagen spannen. Dit zouden softwareleveranciers zelf moeten organiseren. Maar  blijkbaar gebeurt dit niet. 
 
Als je dan verder kijkt dan CLIENT Export dan weet dat je er nog vele van deze zaken liggen. Kijken we naar de vorige week in Duitsland gepubliceerde roadmap voor invoering van GPC, GLN, etc. in retail-leveranciers-relatie in AGF dan komt er veel op ons af. Hier zal de softwareleverancier zijn verantwoording moeten nemen. Immers op de lange termijn is standaardisatie ook in zijn belang. 
 
Hopelijk kan deze BLOG een discussie in de sector aanslingeren over de relatie tussen softwareleveranciers en klant. Hard nodig blijkt. Ik zie de reacties graag tegemoet.
 
Harrij Schmeitz
Managing Director Frug I Com
 
Ps. Meer weten over CLIENT Export bezoek de infosessie op 6 september te Zoetermeer.  
 
Door Henk Vermeer op dinsdag 10 juli 2012
Het lijkt me verstandig om vanuit FrugICom de gebruikers te verenigen in één ERP gebruikersgroep en daarvanuit de samenwerking met de leveranciers te zoeken. Anders blijft iedereen naar iedereen kijken en gebeurt er niets...

Door Henk Aarts op dinsdag 10 juli 2012
Wij, Alfa Automatisering, snappen niet wat het probleem is. Maar dat komt omdat we dit in de bloemen en planten branche al hebben gerealiseerd. Ook de koppeling naar CLIENT zal naar alle waarschijnlijkheid dit jaar als module in AlfaPro op de markt komen. Wij hebben wel wat klanten in de AGF maar dat zijn er niet veel.

Ook is door ons, en dat staat nu al op zichzelf, het AlfaPro GebruikersPlatvorm dit jaar opgericht, hierin zijn alle gebruikers, maar ook sinds gisteren is FloraHolland lid geworden, van AlfaPro in vertegenwoordigd. Zij helpen hiermee AlfaPro voor de markt verder te ontwikkelen en wordt door Alfa Automatisering als klankbord gebruikt voor nieuwe ideeën of deze wel wat zijn of niet.

Ik begrijp uit de brandbrief dat de AGF branche opdat gebeid nog een hele inhaalslag heeft te doen.

Indien er behoeft is om hier over van gedachte te wisselen dan sta ik daar voor open.


Met vriendelijke groet,

Arie Lagerwerf
Alfa Automatisering