Nieuws Artikelen | Categorieen | Zoeken | Syndicatie

State of art  of Fresh Produce State of art of Fresh Produce
Door frugadmin op maandag 17 oktober 2011 - 3977 x bekeken
Deze week naar de USA gevlogen voor de halfjaarlijkse meeting van de Board of Directors of IFPS (www.IFPSglobal.com). Deze is vaak samen met de PMA Freshsummit ( www.freshsummit.com ). Het grootste Groente en Fruit event van de Americana’s. Twee dagen conferentie en een grote Expo, waar ook dit jaar weer de Holland Fresh Group stond te schitteren.

Als gast van de PMA dit jaar de eerste keer deel genomen aan de Breakfast Convention Session. Of te wel ontbijten in “Las Vegas” met de top of the bill in Growing, Trading en Retailing in Fresh. Live on stage Mr. Silberman de President of the PMA himself. In zijn speech The State of the Art in Fresh Produce Industry geeft hij in een vloeiend betoog een update over wat in Fresh Produce gebeurt in USA, Mexico, Nieuw Zeeland, Australië, de wereld dus ;), etc.  Onderwerpen als Foodsafety, prijs in relatie tot kwaliteit en toegevoegde waarde, projecten voor verhoging van de consumptie op scholen, maar ook in foodservice-menu’s komen uiteraard voorbij.

Maar opvallend is dan toch dat Silberman met twee kernthema’s op de proppen komt die ook deel uit maken van het deze maand verschenen Businessplan “Van Oogsten naar Toegevoegde Waarde” van Frug I Com.
Silberman definieert de Supply Chain 2.0. Sterker nog hij verbreedt dit naar het Supply Web 2.0. Een keten van Farm to Fork waarbij alles met elkaar te maken heeft, informatie digitaal met elkaar gedeeld wordt. Eilanden bestaan niet meer. Silberman: “the future is not about who you know but what you know”. Informatie als basis voor het Supply Web 2.0. Een web wat alleen kan functioneren als deze informatie gedeeld wordt gebaseerd op standaarden.

Het tweede thema introduceert Silberman met “14 miljoen Americana’s are scanning QR-codes to get information about products ….”. In de top tien van food-ondernemingen die een beste marketingpositie hebben in social media, (bijv. op Twitter of Facebook)  in de USA zit geen enkel Fresh Produce bedrijf. In de top tien van bedrijven meerdere. “Here goes someting wrong, we mis a connection as Fresh Produce Industry”. Als topmanagement in de industrie zijn we eigenlijk Digital Immigrants (we hebben ons zelf een beetje geleerd met computers en gsm’s te werken maar onze kleinkinderen doen het onze elke dag voor) maar onze klanten zijn digital natives. Gebruik van digitale media zit in hun comfort zone. Hier hebben we een enorme uitdaging waarbij het belangrijk is dat we focus leggen op ‘added value’ van deze communicatie en toegevoegde waarde voor onze klanten. Er een QR-code op plakken en verwijzen naar je foldertje heeft geen zin. Nieuwe marketing concepten moeten uitgedacht worden aansluitend op de behoefte van de nieuwe digital natives. Als Frug I Com werken we hier dan ook samen met het Groenten & Fruit Bureau hard aan. Ik volg hierbij Silberman dat het niet gaat om de keuze van Facebook, QR of wat anders maar om het fundamenteel anders denken in gebruik van Digitale Technology in Food-Marketing.
 
Tenslotte nog deze; Silberman: “You don’t create a mission, you discover it..”. Uit de grond van mijn hart kan ik deze steunen als ik kijk naar de ontwikkeling van Frug I Com de afgelopen 6 jaar. Kortom innoverende dagen met veel denkwerk en Things to do.
Harrij Schmeitz
Ps. Voor meer interessante en beschouwende zaken uit bijv. de retail-tour kijk op mijn Twitter FICHSC https://twitter.com/#!/FICHSC