Nieuws Artikelen | Categorieen | Zoeken | Syndicatie

Is het een 1 april grap, of niet?
Door frugadmin op donderdag 2 september 2010 - 4604 x bekeken

De tijd lijkt wel te vliegen. Vandaag is het al weer een week geleden dat het FIC-congres plaats vond. Een goede bijeenkomst waar je energie van krijgt. Maar ook een bijeenkomst waar veel uitdagingen over het podium vlogen.

In zijn inleiding laat Joost Sliepenbeek (CFO C1000) ons kennis maken met hun planning voor EDI. Het lijkt zo simpel. 31 maart a.s. voor alle leveringen aan de C1000-DC’s 100% EDI. Dit betekent een bestelling via een digitale order aan de leverancier (ORDER). Die bevestigt de order middels een digitale orderbevestiging (APERAK). Vervolgens wordt bij levering de digitale pakbon meegestuurd (DESADV versie 4). Tenslotte wordt de facturering afgehandeld middels een digitale factuur (INVOICE). Alles gebaseerd op GS1-standaarden. Simpel toch, het is nog lang tot 31 maart. En een dag later is het 1 april, blijft leuk.

Maar de werkelijkheid is voor uw bedrijf misschien toch wat weerbarstiger. Kunt u digitale orders ontvangen? Let we: hier bedoelen we geen e-mailtje mee! En kunt u orders bevestigen digitaal via een EDI-bericht uit uw Bedrijfsmanagement Systeem (ERP)? Tot nu toe nog redelijk simpel. Want de echte uitdaging komt nog. Immers een digitale pakbon is vaak een kopie van de order “we leveren etc.….” met aanvullende informatie als partij/batchnummers. Maar een DESADV versie 4 betekend dat men wil weten wat exact op welke pallet staat en hoe de pallets geladen zijn in de vrachtwagen zodat bij ontvangst de heftrucks automatisch weten wat er moet gebeuren. Immers door het Palletnummer (SSCC) te scannen weet de heftruck exact welk product(en) hij geladen heeft. Dit betekend dat u uw logistieke proces in uw loods volledig in kaart moet hebben en alle informatie over locaties en dergelijke vastgelegd moet worden in uw bedrijfsmanagementsysteem. Ook gaat u van partijidentificatie (batch-id) naar palletidentificatie (SSCC).

Ik adviseer u deze aanpak/werkwijze eens in uw managementteam te bespreken met uw specialisten van inkoop, verkoop, logistiek, het warehouse en ook ICT. Hoewel het lijkt alsof bij deze laatste de grootste uitdaging ligt, gaat uw managementteam zich hopelijk snel realiseren dat dit geen technisch, lees ICT, probleem is maar een organisatorisch vraagstuk. Op te lossen voor 1 april, grappig of niet.
Leuker kunnen we het niet maken ….. Misschien wel makkelijker. Bij vragen bel de Support Desk.

Harrij Schmeitz
Coordinator Frug I Com